Välkommen att titta in på min släktblogg!
Dubbelklicka gärna, på vänster sida eller nedanför inläggen, för att se fotografier eller annan text.

fredag 6 mars 2015

Hej alla läsare!

Jag har skapat den här bloggen för att ha som en dagbok vid sidan om, medan jag söker min släkt.
Släkten härstammar från Finland, åtminstone vid 1700-talets slut. Kanske visar det sig att anor finns på andra sidan Torne Älv...

Jag kom till Sverige 1967, då mina föräldrar övergav fattigdomen och ville skapa sig en bättre och rikare tillvaro. 
Vid sex års ålder stod jag färdigklädd vid ytterdörren och väntade på min faster, Kaarina, som skulle köra oss till Övertorneå och tåget. Jag minns det som det vore igår..

Så börjar min resa, och jag kommer att skriva allt eftersom minnena börjar träda fram. Den här bloggen kommer att vara ganska sentimental, då och då, för längtan till Finland och Ajanki har aldrig minskat, tvärtom så ökar den med åren...


Första sommaren, äntligen, nästan framme, bara sista krönet och sedan - sagolandet/satumaa....hemma igen, hemma hos farfar vid Ajankin järvi.


Min alternativa finska nationalsång:

Satumaa med Reijo Taipale


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar